Anularea unei mărci: tot ce trebuie să știți!
Anularea unei mărcii este procedura judiciară de eliminare a unei mărci comerciale înregistrate din Registrul Mărcilor.
Anularea mărcii este solicitată Tribunalului București, ca primă instanță, în temeiul Legii nr. 84/1998 rep. privind mărcile și indicațiile geografice.
Pentru a anula o marcă, persoana interesată, denumită reclamant, trebuie să dovedească faptul că înregistrarea mărcii îi cauzează prejudicii dacă nu este anulată. Prejudiciile trebuie să existe, să fie certe, reale și legitime.
Anularea unei mărci este o procedură diferită de cea a opoziției mărcii. Opoziția este o procedură administrativă desfășurată în fața OSIM, depusă înainte ca o marcă să fie înregistrată, în timp ce anularea unei mărcii este o procedură judiciară (desfășurată în fața instanței de judecată) are ca obiect eliminarea unei marci care a fost deja înregistrată.
Regula este că o marcă se poate anula în termenul de cinci ani de la înregistrarea inițială. O anulare poate fi solicitată și ulterior termenului de cinci ani în anumite condiții.
De ce anularea mărcii comerciale este importantă?
Anularea mărcii este importantă deoarece protejează interesele de business ale reclamantului. De asemenea, le protejează capacitatea de a concura pe piața liberă.
Motivele de anularea a unei mărcii:
În cererea de anulare a unei mărci va trebui să arătați că aveți un interes legitim să anulați respectiva marcă comercială. De asemenea, va trebui să plătiți o taxa de timbru judiciar.
Pentru a vă justifica interesul va trebui să dovediți că există motive pentru anularea mărcii comerciale.
Nu pot fi protejate, iar dacă au fost înregistrate mărcile pot fi anulate pentru următoarele motive absolute:
- mărci care nu pot fi calificate drept mărci comerciale în sensul menționat mai sus;
- mărci care nu au caracter distinctiv;
- semne care constau exclusiv în semne sau indicații care au devenit obișnuite în limba curentă sau în practicile de bună credință și de bună credință ale comerțului;
- mărcile care constau exclusiv în semne sau indicații care pot servi la comerț pentru a desemna tipul, calitatea, cantitatea, destinația, valoarea, originea geografică sau timpul de producție a bunurilor sau furnizarea serviciilor sau alte caracteristici ale produselor sau serviciilor;
- mărcile care constau exclusiv în forma mărfurilor care rezultă din natura mărfurilor în sine, necesară pentru obținerea unui rezultat tehnic sau care conferă o valoare substanțială mărfurilor;
- mărcile care pot induce în eroare publicul în ceea ce privește originea geografică, calitatea sau natura produselor sau a serviciilor;
- mărcile care conțin sau constau dintr-o indicație geografică pentru mărfurile care nu provin de pe teritoriul desemnat, în cazul în care utilizarea acestei indicații este de natură să inducă în eroare publicul cu privire la locul real de origine;
- mărci care conțin sau constau dintr-o indicație geografică care identifică vinurile sau băuturile spirtoase care nu provin din locul indicat;
- mărcile care conțin, fără consimțământul proprietarului, asemănarea sau prenumele unei persoane bine-cunoscute în România; și
- mărcile care conțin, fără permisiunea autorităților competente, reproduceri sau imitări ale siglelor, steagurilor, emblemelor de stat, semnelor, sigiliilor oficiale de control și garanție și stema aparținând țărilor Uniunii de la Paris și care sunt guvernate de articolul 6ter alineatul din Convenția de la Paris.
Motivul absolut de refuz al înregistrării, respectiv că o marcă nu are un caracter distinctiv, poate fi depășit demonstrând că marca a dobândit caracter distinctiv prin utilizare.
În plus față de motivele absolute enumerate mai sus, înregistrarea va fi refuzată pentru motive relative dacă, printre altele, marca solicitată pentru înregistrare:
- este identică cu o marcă anterioară pentru bunuri sau servicii identice;
- este identică sau similară cu o marcă anterioară pentru produse sau servicii identice sau similare, în cazul în care există un risc de confuzie publică, inclusiv riscul de asociere cu marca anterioară;
- este identică sau similară cu o marcă comunitară anterioară pentru produse sau servicii care nu sunt similare cu cele în legătură cu care a fost înregistrată marca comunitară anterioară, atunci când marca anterioară comunitară se bucură de o anumită reputație în Uniunea Europeană și utilizarea mărcii ulterioare ar conferi un avantaj nemeritat care decurge fie din caracterul distinctiv, fie din reputația mărcii comunitare anterioare;
- este identică sau similară cu o marcă anterioară înregistrată în România și care este înregistrată sau înregistrată deja pentru bunuri și servicii care nu sunt similare cu cele pentru care marca comercială anterioară a fost înregistrată, unde marca anterioară se bucură de o anumită reputație în România și utilizarea mărcii ulterioare ar conferi un avantaj nemeritat care decurge din caracterul distinctiv sau din reputația mărcii anterioare;
- se solicită după ce un alt utilizator a obținut drepturi într-o marcă neînregistrată sau într-un alt semn utilizat în comerț sau, după caz, revendică o dată de prioritate ulterioară celei în care au fost obținute drepturi în semnul neînregistrat, în care marca sau semnul neînregistrat acordă titularului său dreptul de a interzice utilizarea mărcii ulterioare;
- este identică sau similară cu o marcă înregistrată anterior pentru produse sau servicii identice sau similare, acordând un drept care a expirat din cauza nereînnoirii cu doi ani înainte de data de depozit, în cazul în care titularul mărcii anterioare fie a fost de acord cu înregistrarea ulterioară marcă comercială sau nu și-a utilizat marca comercială; sau
- poate fi confundat cu o marcă comercială folosită în străinătate la data depozitului și care continuă să fie utilizată acolo, dacă depunerea a fost făcută cu rea-credință de către solicitant.
Pentru consultanță de specialitate sau pentru servicii complete de anularea mărcilor, vă rugăm să ne contactați.
Aveți nevoie de mai multe informatii?
Contactați-ne cu încredere!
Adresa: B-dul Unirii nr. 57, Bl. E4A, Sector 3, București, România
Email: contact@marcainregistrata.ro
Tel: 021.795.3333 / 0721.237.430 / 0790. 674.229